måndag 20 februari 2017

Björnstad - en himla bra bok!

Fredrik Backman är en av mina favoritförfattare. Han har skrivit flera verkliga bokpärlor, och då tänker jag inte i första hand på En man som heter Ove. Ännu mer tyckte jag om hans Mormor hälsar och säger förlåt. Den gjorde ett starkt intryck på mig. Mer mysig än gripande var Britt-Marie var här.

Björnstad hade jag först inte tänkt läsa eftersom den beskrivits som en rätt mörk bok. Men jag ändrade mig och det är jag glad för. Det är svårt, verkligen jätteknepigt att inte gilla även denna bok.

Boken gavs ut 2016 på Piratförlaget. Den är inbunden och har 473 sidor. Kan förstås köpas på Bokus, Adlibris och i vanliga bokhandlar.

Det kan vara en fördel att gilla ishockey om man ska läsa Björnstad Eller kanske det kan vara en nackdel. I vilket fall är det mycket om ishockey. Björnstad är staden man kommer till om man råkar köra för långt, en fiktiv stad förmodligen i nordligaste Sverige, omgiven av skogar så djupa att man kan försvinna i dem. Här är det hockeyklubben som styr, som är stadens stolthet och hjärta.

Fredrik Backman gräver djupt i mentaliteten hos såväl de unga spelarna och de djupt engagerade ledarna som hos de anhöriga. Han är så fantastiskt skicklig på att beskriva en rad olika personer så man tycker man känner dem väl allihop. Både vuxna, ungdomar och barn. Träningen och tävlandet betyder så otroligt mycket för juniorlaget och när segervittringen väl tänts får inget komma emellan. "Laget före jaget" är klubbens motto. Men boken är så mycket djupare än bara en framgångssaga för ett hockeylag från vischan. Något inträffar som får tragiska och katastrofala följder för flera av huvudpersonerna. Mer än så ska jag inte avslöja.

Om jag mot min egentliga vilja, ska komma med ett uns av kritik, så är det att boken känns lite för lång. Första halvan är perfekt, ett friskt tempo och skickligt porträtterande av de olika karaktärerna, deras kamp för lagets framgång. Vänskap och konkurrens. Lojalitet och mod. Förälskelse och förakt. Det blir som en härligt mustig, väldoftande gryta. Ända fram till katastrofen.

Men sedan segar det till sig. Backman drar ut lite väl mycket på följderna, på hur alla tänker och reagerar. Eller inte tänker, inte reagerar. Kapitel följer på kapitel när man egentligen skulle kunna tro att slutet ska presenteras när som helst. Jag älskar tjocka böcker, så mig gör det inget, men jag kan tänka mig att en och annan läsare tröttnar. Börjar skumläsa. Och det är lite synd.

Men sammantaget så är detta en verkligt skickligt berättad tragisk historia, med både en hel del humor och mer optimistiska inslag. Slutet är inte så svart som man kunde förväntat sig. Och tydligen ska det komma en fortsättning... Den kommer jag läsa, fast jag fattar inte vad den ska handla om. För det känns väldigt avslutat när sista ordet är läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar