måndag 12 september 2016

Tredje principen av Anna Jakobsson Lund ... läs den!

Detta är en bok jag verkligen vill rekommendera! Först lite fakta:
Titel: Tredje principen
Författare: Anna Jakobsson Lund
Förlag: Annorlunda förlag
Omslag: Jesper Holm
Tryckår: 2015

Baksidestext: Ava är rebell. Hon kan styra andras tankar, en användbar förmåga i en motståndsrörelse som rustar för krig.
Levi slutade tro på kampen när den tog hans föräldrar. nu försöker han bara överleva. Hålla sig undan och kontrollera vansinnet som känns som om det ska dränka honom.
En natt blir Levis syster gripen. För att rädda henne tvingas han bryta ett gammalt löfte, söka upp folk han inte vill ha med att göra.Ava får order att hjälpa honom och de ger sig av tillsammans. Hon säger att han måste lita på rebellerna. Men kan de verkligen det?

Jag gillar dystopier. Vet inte varför men det är jag ju långt ifrån ensam om att göra. Det är väl det gamla vanliga, spänningen i det farliga som man vet inte gäller en själv. Fast när det rör sig om dystopier så kan det ju bli verklighet en vacker/hemsk dag. I detta fall reagerade jag genast när jag någonstans läste en kommentar om att detta var den bästa dystopi personen ifråga hade läst. Då blir man ju väldigt nyfiken!

Och visst. Jag tycker också detta är en suveränt bra bok, faktiskt en av de bästa dystopierna jag läst, helt bortsett från att det inte finns så väldigt många egentligen. Den har det mesta. Allra mest fascineras jag av författarens idéer om mentala färdigheter. Här förekommer både förmågan att... nä, jag ska kanske inte avslöja för mycket. Men de som har läst mina böcker vet ju att jag gillar sånt. Det där med att hjärnan borde kunna utföra så mycket mer än att bara tänka och styra kroppen. Det är bara fantasin som utgör gränsen där för vad man kan hitta på, mer eller mindre trovärdigt. Anna Jakobsson Lunds fantasi är det inget fel på!

En bok som Tredje principen hade jag väldigt gärna varit författare till själv ...

Ett ytterligare plus är att Tredje principen bara är del ett i en kommande trilogi. Jag är väldigt förtjust i serier, om de är bra vill säga. Det är som på julafton, man vet att det blir fler än en julklapp ...
Del två har redan kommit, den har jag också läst. Titeln på den är Aldrig ensamma. 
Kanske jag ska skriva något om omslagen också. De är proffsigt snygga och lockande. Gör att man vill plocka upp boken och titta närmare.
Nu väntar jag otåligt på del tre ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar