söndag 10 januari 2016

sa eller sade, la eller lade

När man som jag skriver på sin fjärde bok så borde man väl för länge sedan ha bestämt sig för vilken nivå man ska lägga på språkets vardaglighet. Det är för mig helt självklart att skriva sa i stället för sade, som känns lite ålderdomligt. Men ordet lade känns inte lika bra att byta mot la. När jag kollade i manuset hade jag ett tiotal la men nästan 30 lade. Ingen konsekvens alls utan slumpvis val.
Illa! Ja nästan pinsamt!

Så jag googlade förstås. På "la eller lade". Och blev positivt överraskad, för på sjätte plats av de över 650 000 resultaten hittade jag ett inlägg på min egen blogg, härifrån alltså! Från 2013. Redan då hade jag bestämt mig för att skriva sa men lade.

Bestämde mig då också för att skriva mig, dig och sig  även i repliker. Där har jag fallit tillbaka i gamla vanor och skriver gladeligen mej, dej och sej ... 

Läs gärna det gamla inlägget som du hittar här, med den lite löjliga rubriken Sa, sade, tra-la-lade.


Ordtavla min dotter gjort, baserad på orden i min bok Porten. Storlek efter hur ofta de förekommer. De allra vanligaste prepositionerna och liknande småord är borttagna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar