söndag 23 februari 2014

Intervju med Hanna Nilsson, alias Annah Nozlin, författare.

Ekens dotter är en serie på hittills två delar som jag uppskattade mycket när jag läste dem i vintras. Skrev om dem på min blogg, ett inlägg som f n är det mest besökta! Nu kan jag även presentera författaren här på bloggen. Hon har varit snäll nog att besvara mina många frågor: 



Fotograf: davidsfoto.se

1. Vem är du? Kort presentation… 
När jag skriver böcker använder jag mitt alias Annah Nozlin. Annars är jag civilingenjör och böckerna skriver jag på fritiden.

2. Har du en blogg eller webbsida? Eget förlag? 
Jag har en hemsida: www.nozlin.se
Mitt alias Annah Nozlin skapade jag för att mitt vanliga namn gav allt för många träffar i sökmotorer, så jag letade efter något mera unikt och hade sådan tur att det fungerade att vända mitt namn baklänges, med bara en mindre korrigering.
För att ge ut böckerna har jag anlitat Vulkan.

3. Hur kom det sig att du började skriva på ditt första bokmanus ? 
Jag hade en historia i huvudet som jag kände att jag ville berätta.

4.  Kan du berätta lite om handlingen i dina böcker? 
Jag har en hel serie berättelser i mitt huvud som väntar på att få bli böcker.
De först två är en saga för vuxna, från 13 år, i en medeltida miljö. Böckerna heter ”En av de sista” och ”Splittrade skärvor”.
De handlar om en flicka som växer upp hos människor. Hon är en trädälva och hennes folk har slagits i spillror efter ett krig där deras skog totalförstördes. Fienderna fortsätter att jaga henne och ett nytt krig hotar. Hennes uppgift blir att hitta de som finns kvar av trädälvorna och på vägen får hon både vänner och ovänner samt hittar oväntad kärlek. Hon är en av de sista och äventyret tar sin början.
En bra recension hittar ni här.
Bok nr.3 som ska gå i tryck i år är en fristående fortsättning på de första två och hundra år har nu förflutit sedan det sista kriget.

5. När skriver du - på kvällar, nätter, helger? Och vad gör du när du inte skriver? Andra intressen? 
Ja, jag skriver mest på kvällar och försöker få ihop pusslet med jobb, familj och hus också. Sedan är jag även kampsportsinstruktör och har två svarta bälten i den japanska kampkonsten aikido.
AAs anm: Det måste rimligen vara praktiskt att vara kampsportkunnig när man ska beskriva slagsmål av olika slag, som ju inte är så ovanliga i fantasyböcker...

6. Hur fungerar själva skrivandet för dig- flyter det på som en ström eller får du jobba hårt, ord för ord? 
När jag väl får tid brukar det flyta på. Ofta samlar jag på mig små kom-ihåg-lappar på baksidan av kvitton eller vad som helst. Jag längtar till tillfällena när jag kan sätta mig och skriva.

7. Vad inspirerar dig? Favoritförfattare? 
Jag håller på och läser om många av Astrid Lindgrens berättelser för dottern och när ”Mio min Mio” får mig att gråta, fastän jag vet hur det går och har läst den flera gånger förut, så kan jag inte annat än bli ödmjuk.
Inspiration kan jag finna i allt från musik till skyltar med ortsnamn.

8. Vad gör du för att marknadsföra dig? 
Jag har en hemsida, tre Face Book sidor och har varit med på några mässor och marknader. När böckerna var precis nyutgivna fick jag med några intervjuer i lokalpressen och lokalradion.
AAs anm: På Bokmässan i Göteborg var Hanna klädd i medeltida, egenhändigt gjorda kläder - lockade till sig uppmärksamheten, i alla fall min! Följden blev att jag köpte hennes böcker ...

9. Käpphästar vad gäller skrivande/redigering? 
Det är en konst att få sagt det man vill med få ord. På den bok jag skriver nu jobbar jag i dagarna med att försöka korta ner och få mer fokus och skärpa på det som är viktigt. Likaså relationen till antagonisten.
AAs anm: Att korta ner och stryka är 1000 gånger svårare än att fylla ut...
  
10. Framtidsdrömmar? Vad gör du om 10 år? 
Om tio år har jag mer tid att skriva. J

Tack Hanna för att du tog dig tid att svara på frågorna! 
Underbart foto förresten. Fler finns att beundra på din webbsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar