lördag 30 november 2013

Serien Ekens dotter av Hanna Nozlin, recension

2013-11-30
Recension av Astrid Ahlberg
Författare: Annah Nozlin
Titel: En av de sista. Första delen av Ekens dotter
Förlag: Vulkan


Kan köpas från Vulkanmedia,  Adlibris, CDON eller Bokus.



Titel: Splittrade skärvor. Andra delen av Ekens dotter.
Förlag: Vulkan

Kan köpas från Vulkanmedia, Adlibris, CDON eller Bokus.

Jag har nu med stort nöje läst båda de två första delarna i serien Ekens dotter. Måste erkänna att när jag läste första meningen i första kapitlet i En av de sista, som börjar: Den här dagen fyllde jag tio år... blev jag lite besviken. Tänkte att jag misstagit mig, att det var en bok för barn och yngre tonåren. Framsidans flicka ser ju inte särskilt gammal ut.

Men huvudpersonen Kel - jag i berättelsen - växer snart upp och det visar sig att boken snarare vänder sig till lite äldre läsare. Typ 13 till 90. Kanske en och annan pigg hundraåring med god syn också kan gilla den...

Kel tvingas överge sin familj väldigt brådstörtat för att istället hamna på Irvs fästning, där pojkar från olika håll går i skola. Som enda tjej får hon det inte lätt. Hon skaffar sig både vänner och fiender; till slut möter hon också kärleken här. Romantik blandas med spänning, vänskap och illvilja med fara och kamp.

Jag lägger inte mer tid på att berätta vad de två delarna handlar om. Det kan ni läsa själva på länkarna till respektive nätbokhandel. Istället vill jag förstås berätta vad jag tyckte, vad är annars en recension till för! Jag tyckte mycket om båda böckerna! Det är en fräsch och fantasifull idé med folkslaget som Kel visar sig tillhöra - trädälvorna. Samspelet med träden är fint och trovärdigt beskrivet och utgör en magisk fond till själva berättelsen. Miljöbeskrivningarna är nog det bästa, beundrar och avundas Hanna Nozlin för hennes förmåga att måla upp scenerna framför läsaren.

Vad gäller handlingen så beskrivs några år ur en ung flickas uppväxt, hennes mognad till ung kvinna, hur kärleken väcks till liv inom henne samtidigt som hon letar efter sitt ursprung. Den yttre ramen av länder som går mot krig vävs in mellan konflikterna hon upplever inför de personer hon har närmast sig.

Sammantaget så får jag uppfattningen att enda anledningen till att dessa böcker inte antagits och getts ut på något förlag är tveksamheten över vilken målgrupp de vänder sig till. Språk, stil och handling är mycket proffsigt. Rekommenderar dem utan förbehåll!

2 kommentarer:

  1. Tror jag såg henne på scifi-mässan i stockholm i helgen...apropå inte så mycket alls. Fick nån liten lapp om hennes bok. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte just på dig, mitt Bloglovin tycks ha tappat bort din webbsida :( Får gå in själv.

      Radera